آشنایی با مخازن تک لایه و کاربردهایشان

ایستاپلیمر / بلاگ / آشنایی با مخازن تک لایه و کاربردهایشان
مخازن تک لایه

مخازن نگهداری مایعات که امروزه در بسیاری از مکان‌ها به چشم می‌خورد، در انواع متنوعی وارد بازار می‌شود. این مخازن در اشکال، ابعاد و تعداد لایه مختلفی تولید می شوند تا مصرف کنندگان مطابق با نیاز خود از انواع آن استفاده نمایند. یکی از انواع پرکاربرد این مخازن نگهداری سیالات، مخازن تک لایه هستند که معمولا به مخازن بی رنگ شناخته می‌شوند. همراه ما باشید تا در این مقاله با این نوع مخازن و کاربردهای آن آشنا شویم.

مخزن تک لایه چیست؟

مخزن تک لایه یا بی رنگ، مخزنی شفاف و سبک برای نگهداری مایعاتی چون آب در فضای تاریک و بدون نور است. این مخزن لایه محافظ در برابر نور ندارد، بنابراین نمی‌تواند از مایعات درون مخزن در برابر نور محافظت کند. به همین دلیل است که این مخازن را به نام مخزن بی رنگ می‌شناسند. تک لایه بودن این مخزن تاثیری بر مقاومت آن ندارد. بنابراین مخزن تک لایه از استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است و عملکرد مشابهی با مخازن چند لایه دارد. چنانچه محل نگهداری مخزن نورگیر است، بهتر است مخازن سه لایه استفاده کنید تا لایه میانی آن از مایعات موجود در مخزن محافظت کند. در اکثر مواقع برای نگهداری آب در منازل از مخزن سه لایه استفاده می‌شود. اما اگر محل نگهداری مخزن در فضا تاریکی چون موتورخانه باشد، شما می‌توانید از مخزن تک لایه نیز استفاده کنید.

کاربرد مخزن تک لایه

مخزن تک لایه با مقاومت بالا و ویژگی‌های نزدیک به مخازن دیگر، در بسیاری از صنایع کاربرد دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنایع مواد غذایی و دارویی

مخزن تک لایه پلی اتیلن به دلیل عدم واکنش با مایعات اسیدی و بازی و همچنین نفوذ ناپذیری یکی از گزینه‌های مناسب برای نگهداری محصولات غذایی و دارویی است. معمولا در صنایع مواد غذایی از مخزن پلی اتیلن با گرید غذایی استفاده می‌شود که از نظر بهداشتی خطری برای مواد غذایی ندارد. مقاومت بالا مخزن تک لایه و عدم واکنش با مواد، باعث شده است که بتوان از این مخزن در فضا کار و سالن‌های بهداشتی استفاده نمود.

نگهداری مواد شیمیایی

حمل و نقل و نگهداری مواد شیمیایی یکی از چالش‌هایی است که صنایع بزرگ با آن مواجه هستند. مخزن تک لایه نوع IBC یکی از گزینه‌های مناسب نگهداری مواد شیمیایی است که با ساختار محکم و یکپارچه، امکان نگهداری و حمل طولانی مدت این مواد را می‌دهد. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، پلی اتیلن با مواد شیمیایی واکنش نمی‌دهد و شما می‌توانید با خاطری آسوده، محصولات خود را در این مخزن تک لایه نگهداری کنید.

پرورش ماهی

کاربرد مخزن تک لایه تنها به نگهداری و حمل سیالات محدود نمی‌شود. از این مخازن می‌توان به عنوان حوضچه‌هایی برای پرورش ماهی استفاده نمود که با وزن سبک و مقاومت بالا در برابر ضربه، امکان نگهداری ماهی برای مدت طولانی را میسر می‌کند. این مخزن تک لایه می‌تواند به صورت سفارشی و با استفاده از افزودنی‌های مختلف، ویژگی‌هایی متناسب با شرایط پرورش ماهی پیدا کند. در کنار تمامی این ویژگی‌ها، مخزن تک لایه با قیمت مناسب، باعث کاهش هزینه‌های اولیه می‌شود و صرفه اقتصادی بسیاری به همراه دارد.

ذخیره آب

معمولا برای نگهداری مایعاتی که به نور حساس هستند از مخزن سه لایه آنتی باکتریال استفاده می‌شود. زیرا نور به رشد جلبک درون مخزن کمک کرده و باعث آلوده شدن آب می‌شود. اما در شرایطی که محل نگهداری تاریک و به دور از نور خورشید باشد، می‌توان از مخزن تک لایه برای نگهداری آب استفاده نمود. این مخزن شفاف است و امکان مشاهده مایع درون آن را می‌دهد. به همین دلیل می‌توان به راحتی سطح رویی آب را سنجید. لایه بیرونی این نوع مخزن معمولا سفیدرنگ است تا دما آب را در محیط حفظ کند. کاربرد مخزن تک لایه برای نگهداری مایعات غیر حساس نسبت به نور بسیار است و به دلیل دسترسی راحت در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

تشخیص مخزن تک لایه

برای شناسایی مخزن تک لایه از مخزن سه لایه، می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد که با توجه به نور قابل بررسی است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم تفاوت مخزن تک لایه و سه لایه در لایه میانی موجود در مخزن سه لایه است که از مایعات در برابر نور محافظت می‌کند. حال با در نظر گرفتن نکات زیر نسبت به شناسایی مخزن تک لایه از سه لایه اقدام کنید.

  1. در مخازن تک لایه، نور از مخزن عبور می‌کند. بنابراین زمانی که شما دست خود را روبه‌رو سطح بیرونی نگه دارید از درون مخزن قابل مشاهده است. در حالی که در مخزن سه لایه امکان عبور نور و تشکیل سایه دست وجود ندارد.
  2. اگر با بستن درب مخزن، درون آن کاملا تاریک شود، می‌توان نتیجه گرفت که آن مخزن سه لایه است و تنها راه عبور نور از درب آن است. در صورتی که مخزن تک لایه با بستن درب نیز می‌تواند از لایه بیرونی نور را عبور داده و فضا داخل را روشن نگه دارد.
  3. در صورتی که با پر کردن مخزن از مایع مورد نظر، سطح مایع از بیرون قابل مشاهده باشد، آن مخزن از نوع تک لایه است. اما در مخزن سه لایه نوری از مخزن عبور نمی‌کند تا سطح مایع درون آن مشخص شود.

به طور کلی باید در نظر داشته باشید که نور باعث مشاهده سطح آب می‌شود. بنابراین در شرایط عبور نور از مخزن، می‌توان آن مخزن را تک لایه دانست.

جمع بندی

مخزن تک لایه، مخزنی شفاف و سبک است که برای نگهداری و حمل طیف گسترده‌ای از مایعات کاربرد دارد. تفاوت مخزن تک لایه و دیگر مخازن چند لایه در عبور دادن نور است که ما در این مقاله به طور کامل به شرح آن پرداختیم. برای تشخیص مخزن تک لایه از دیگر مخازن به نکات اشاره شده توجه کنید و قبل از تهیه مخزن، شرایط و محل نگهداری آن را در نظر داشته باشید. برای انتخاب مخزن تک لایه با مشاوران فروش شرکت‌های تولید کننده مذاکره کنید تا محصول مورد نیازتان را شناسایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب