پلی‌یورتان، پلیمری مناسب برای ساخت عروق مصنوعی

ایستاپلیمر / اخبار / پلی‌یورتان، پلیمری مناسب برای ساخت عروق مصنوعی
پلی‌یورتان، پلیمری مناسب برای ساخت عروق مصنوعی
16 فروردین 1397

در این رابطه، پژوهشگران کشورمان یک مطالعه مروری را انجام داده‌اند که در آن ساخت کاشتینه‌­های رگ­ مصنوعی بر پایه پلیمر «پلی­‌یورتان» مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته این محققان که از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران هستند، «گام اول برای ساخت رگ مصنوعی، انتخاب ماده مناسبی است که بیشتر ویژگی­‌های لازم را تأمین کند. گام دوم، بهبود قابلیت­‌های ماده انتخاب شده است. از سال­‌های گذشته تابه‌حال، گام اول به­‌طور گسترده در علم پلیمر موردپژوهش قرار گرفته است. انتخاب ماده پایه بر اساس خواص مکانیکی و خون­‌سازگاری و نیز زیست­‌سازگاری انجام می­‌گیرد، به­‌گونه­‌ای که پژوهشگران در انتخاب ماده مناسب برای کاشتینه مدنظر خود، م‌ی­توانند کلیاتی از خانواده‌های مختلف مواد را بشناسند. پل‌ی­یورتان­ها ب‌ه­دلیل داشتن ویژگ‌ی­های مطلوبی چون زیست­سازگاری، مقاومت آبکافتی و اکسایشی خوب، خواص مکانیکی مناسب و فرایندپذیری خوب، در کاربردهای پزشکی موردتوجه قرار گرفته‌­اند».

فهیمه عسکری، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و همکارانش اظهار کرده‌اند: «به‌طورکلی پژوهشگرانی که پلی­‌یورتان را موضوع پژوهش خود قرار م‌ی­دهند، اغلب تحقیقات خود را در قالب سه موضوع ساماندهی می‌­کنند. موضوع اول، انتخاب نوع قطعه‌­های نرم و سخت است. قطعه نرم، بخش بی‌­شکل زنجیرهای پلیمر را تشکیل می‌­دهد. بنابراین، وظیفه تأمین خواصی چون انعطاف‌­پذیری را برعهده دارد. قطعه سخت، شکل‌دهنده بخش بلوری زنجیرهاست. موضوع دوم، انتخاب نسبت‌های وزنی مناسب از مواد اولیه به‌کاررفته در سنتز پلی‌­یورتان است. در این موضوع، مسئله انتخاب نسبت‌های وزنی مناسب برای قطعه‌­های نرم و سخت است. موضوع سوم نیز، اصلاح و بهبود خواص پلیمر است که زیست­‌سازگار بودن، یکی از مهم‌ترین این خواص است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب