اهمیت پوشش ضد حریق به هنگام بلایای طبیعی و غیر طبیعی

ایستاپلیمر / پوشش و لاینینگ / اهمیت پوشش ضد حریق به هنگام بلایای طبیعی و غیر طبیعی
اهمیت پوشش ضد حریق

اهمیت پوشش ضد حریق به دلیل خسارات جبران ناپذیر حریق در ساختمان‌ها مشخص می‌شود. آتش‌سوزی یا حریق یکی از قدیمی‌ترین بلایای طبیعی شناخته شده است که می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه، تمام دارایی و حتی جان انسان‌ها را به خطر اندازد. خسارات ناشی از آتش‌سوزی در صورتی که به موقع برای مهار آن تلاش نشود، بسیار جبران ناپذیر خواهد بود و حتی برخی اوقات به همراه دیگر بلایای طبیعی مانند زلزله نیز اتفاق می‌افتد و پوشش ضد حریق می‌تواند از این خسارات جلوگیری کند. از طرفی سالانه حوادث آتش‌سوزی هزینه‌های مالی سنگینی را در واحدهای صنعتی و مسکونی به بار می‌آورد. خطر بروز آتش‌سوزی در سازه‌های فولادی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همواره به شکل بالقوه وجود دارد. همچنین با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی و نیز رشد روز افزون حادثه‌هایی مانند حریق و آتش‌سوزی، نیاز به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و سازه‌ها بیشتر حس می‌شود.

تاثیر پوشش ضد حریق

به طور نمونه در یک ساختمان چند طبقه با سازه فولادی، چنانچه حریق در پارکینگ اتفاق افتد، به دلیل فشار بار وارده بر روی سازه فولادی، پل‌ها و ستون‌ها با حرارت حدود ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد قابلیت تغییر فرم داشته که موجب واژگونی ساختمان می‌شود. در این شرایط بدون آنکه حریق به طبقات بالا سرایت کند، امکان واژگونی ساختمان با توجه به وسعت حریق وجود دارد، لذا چنانچه بتوان سیستمی از محافظت‌کننده‌ها را بر روی سازه اعمال نمود تا طی مدت زمان مشخص بتواند از انتقال حرارت محیط به سازه جلوگیری کند و زمان فروپاشی سازه را افزایش دهد.

پوشش ضد حریق جلوگیری از خسارات مالی و جانی

همچنین در مکان‌های عمومی مانند مراکز تجاری، موزه، سینما و دیگر اماکن عمومی که رفت و آمد در آن‌ها زیاد است و جان انسان‌ها در معرض خطر حریق است، با استفاده از مواد کندکننده و اعمال آن بر روی اجزا سازه می‌توان از توسعه حریق جلوگیری نمود. به عنوان نمونه‌ای از این سوانح که مدت زمان زیادی نیست از آن می‌گذرد و بسیار خاطرات تلخی به جا گذاشت، می‌توان به حادثه ساختمان پلاسکو اشاره کرد که اسکلت فلزی این ساختمان دچار تنش شد و سپس به طور کلی فرو ریخت. لذا وجود سیستم‌های ایمنی نه تنها هزینه‌های ناشی از خسارات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند عامل مهمی برای نجات جان انسان‌ها در حوادث محسوب شود. از این رو نیاز به استفاده از محصولاتی که ساختمان را در برابر حریق محافظت کرده بیشتر حس می‌شود.
پوشش‌های ضد حریق موادی هستند که تحت شرایط خاصی با مواد اولیه مشخص تولید و بهره وری می‌شوند. این پوشش‌ها در ساختمان‌های امروزی بسیار پرکاربرد بوده و تقاضای زیادی برای اعمال آن بر روی سازه‌های فلزی وجود دارد. پوشش‌های ضد حریق روند انتقال انرژی را کند کرده و در بعضی موارد آن را مهار می‌کند. تمامی پوشش‌های ضد حریق و مواد سازنده آن‌ها به طور معمول در حرارت‌های بالا (بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد) حرارت دیده‌اند و می‌توانند دماهای بالا را تحمل نمایند.

ضرورت استفاده از پوشش‌های ضد آتش

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به اهمیت ضرورت استفاده از پوشش‌های ضد حریق اشاره کنیم:

  1. مهم‌ترین دلیل آن می‌تواند حفظ جان ساکنین و جلوگیری از خسارت‌های مالی باشد.
  2.  از فروپاشی سازه جلوگیری می‌کند.
  3.  با وجود این سیستم در مواقع تخریب، ترمیم خیلی آسان‌تر می‌شود.
  4.  بدون وجود هیچ حسگر و اعلام کننده‌ای کار خود را انجام می‌دهد.
  5. مرغوبیت مصالح را بالا می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب