چرا ضد عفونی کردن آب داخل مخزن مهم است؟

ایستاپلیمر / بلاگ / چرا ضد عفونی کردن آب داخل مخزن مهم است؟
ضد عفونی کردن آب داخل مخزن

مهم‌ترین عنصر روی زمین آب است که هم برای بقای انسان و هم برای رفاه همه موجودات ضروری است. آب با ارزش‌ترین منبع ما بعد از اکسیژن است. همه ما در حین زندگی در مناطق کم آب به مخازن ذخیره آب نیاز داریم تا نیازهای روزانه‌مان را رفع کنیم. اما مخازن آب می‌توانند محل رشد باکتری‌ها باشند. بنابراین تمیز کردن و ضد عفونی کردن آب داخل مخزن مهم است. این مخازن از مواد مختلفی مانند پلی اتیلن ساخته شده‌اند و همگی در معرض رشد انواع رشد، باکتری‌ها و لجن هستند. رعایت بهداشت مخازن برای کاهش خطر انتقال بیماری از طریق آب بسیار مهم است. در این بررسی به دلایل ضد عفونی کردن آب داخل مخزن می‌پردازیم.

دلایل ضد عفونی کردن آب داخل مخزن

همه ما اهمیت آب تمیز و بهداشتی را می‌دانیم. آب برای نوشیدن، شستشو، کشاورزی یا هر هدف دیگری و برای زندگی همه موجودات زنده اهمیت دارد. اما اگر آب را به شکل آلوده مصرف کنیم، بیماری می‌شویم. یک مخزن آب همیشه مستعد جذب میکروب‌ها و باکتری‌ها است. تمیز نگه داشتن آب درون مخزن ضروری است تا آب سالم همیشه در دسترس باشد. از مزایای تمیز کردن مخزن به شرح زیر است:

از بروز هر گونه بیماری جلوگیری می‌کند!

برخی از بیماری‌هایی که می‌توانند در اثر آب آلوده ایجاد شوند شامل حصبه، وبا، اسهال و مسمومیت با سرب هستند. مخازن آب ناپاک منجر به بیماری لژیونر می‌شوند که افراد با تنفس قطرات کوچک آب آلوده به آن مبتلا خواهند شد. این عارضه در نتیجه رشد و تکثیر باکتری لژیونلا به تعداد کافی در مخازن آب ناپاک ایجاد می‌شود.

بیماری لژیونر یک عفونت جدی ریوی است. اکثر افراد مبتلا به بیماری لژیونر فقط تب‌های خفیف یا علائمی شبیه سرماخوردگی را تجربه می‌کنند اما برای افرادی که جوان، مسن یا بیماری زمینه‌ای دارند (سیستم ایمنی ضعیف)، این بیماری می‌تواند کشنده باشد. علاوه بر این، باکتری‌های دیگری مانند E. coli، Shigella  و Salmonella که باعث مشکلات سلامتی بیشتر می‌شوند نیز ممکن است در مخزن ذخیره آب رشد کنند.

خوردگی می‌تواند در طول زمان در مخازن آب فلزی رخ دهد. اگر آبی که از شیر مخزن خارج می‌شود رنگ قرمز دارد، مخزن نگهداری آب شما ممکن است زنگ زده باشد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از طریق یک میزبان به مخزن ذخیره آب شما نفوذ کرده باشند. این میزبان‌ها معمولاً آفاتی مانند حشرات، جوندگان و گونه‌های آبزی هستند که ممکن است به دلیل نداشتن پوشش نامناسب به مخزن شما نفوذ کرده باشند.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد.

هزینه نگهداری منظم مخزن نسبت به تعمیرات اضطراری گران قیمت بسیار کمتر است. در نتیجه آلاینده‌ها، زنگ ‌زدگی، خوردگی، لجن و باکتری‌ها باعث تخریب سریع‌تر مخازن نمی‌شوند و عمر مفید آنها را افزایش می‌دهند. مخزن در صورتی که به طور منظم تعمیر و نگهداری شود و در اوج راندمان کار کند، همیشه آب تمیز شما را تامین می‌کند.

برای پوست و موی شما خوب است.

آب تمیز نه تنها برای اندام‌های داخلی شما ضروری است بلکه برای پوست شما نیز ضروری خواهد بود. هنگامی که دوش می‌گیرید، پوست شما تمام مواد شیمیایی که در معرض آب قرار می‌گیرد را جذب می‌کند. هرگونه ماده شیمیایی یا مضر در آب می‌تواند باعث تحریک یا آسیب دائمی به پوست و مو شود. بنابراین تمیز بودن آب برای سلمت پوستی ضروری است.

آب دیگر طعم و بوی بدی نمی‌دهد.

مخزن کثیف آب ممکن است باعث طعم و بوی بد آب شود. بوی بد نشان دهنده آلودگی آب شماست و مخزن نیاز به ضد عفونی شدن دارد. همچنین آبی که مدت زیادی داخل مخزن میماند، طعم و بوی بدی می‌گیرد. به ویژه اگر این مخزن در فضای بیرون و زیر نور خورشید بوده باشد، به سرعت آلوده می‌شود.

نحوه ضد عفونی کردن آب داخل مخزن

ضد عفونی کردن داخل مخزن

تمیز کردن و ضد عفونی کردن مخزن باید توسط یک فرد تایید شده انجام شود زیرا انجام این کار در یک فضای محدود به دلیل کمبود اکسیژن و استنشاق گاز سمی خطرناک است. فقط از متخصصان آموزش دیده با دانش و تجربه بالا برای انجام تمیز کردن ایمن مخزن استفاده کنید تا خطرات مربوط به تمیز کردن مخزن را کاهش دهید.

به منظور آمادگی کافی برای هر شرایط اضطراری که ممکن است رخ دهد، پرسنل باید از تجهیزات ایمنی مناسب مانند آشکارسازهای اکسیژن و گاز و کیت‌های پزشکی فوریت‌ها نیز استفاده کنند. علاوه بر این، محصولات مورد استفاده را بررسی کنید. بهترین تکنسین‌ها با محصولات سازگار با محیط زیست، ضدعفونی را انجام می‌دهد.

با وجود استفاده از واحدهای تصفیه آب، ممکن است نتوانید 100 درصد همه میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در مخزن خود را از بین ببرید. بنابراین، ضروری است که مخزن خود را حداقل 2 بار در سال از داخل توسط متخصصان تمیز کنید. همچنین برای ضد عفونی آب اغلب از قرص کلر و پرتوافشانی استفاده می‌شود.

کلام آخر

این یک واقعیت است که آب بهترین بستر برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها است. مخزن کثیف می‌تواند باعث انواع بیماری‌ها مانند اسهال خونی، وبا، معده و چندین بیماری دیگر شود که ممکن است کشنده نیز باشند. اگر مخزن به طور مکرر تمیز نشود، به راحتی آلوده می‌شود و در نتیجه آب برای مصرف ناایمن می‌شود. تمیز کردن منظم مخزن از تجمع کثیفی و ناخالصی جلوگیری می‌کند. ضد عفونی کردن آب داخل مخزن، خطر ایجاد رسوبات و گل و لای را کاهش می‌دهد و خطر خوردگی مخزن و آسیب به سازه را کم می‌کند. در نهایت، آب سالم در اختیار خواهید داشت و می‌توانید برای مصارف مختلف از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب