آشنایی با روش‌های تخلیه سپتیک تانک

ایستاپلیمر / بلاگ / آشنایی با روش‌های تخلیه سپتیک تانک
تخلیه سپتیک تانک

سپتیک تانک‌ها برای چندین دهه در ارائه راهکاری کارآمد برای دفع زباله‌های فاضلاب برای هزاران ملک بدون دسترسی به فاضلاب اصلی نقشی حیاتی داشته‌اند. کارایی سپتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از حداکثر کارایی، تمیز کردن صحیح و تخلیه مخزن سپتیک است، در غیر این صورت شما در معرض خطر ایجاد مشکلات مربوط به پر شدن مخزن سپتیک خواهید بود. در این بررسی در مورد اهمیت و نحوه تخلیه septic tank صحبت می‌کنیم.

چرا تخلیه septic tank لازم است؟

تمام septic tankها دارای یک خروجی هستند، لوله‌ای که از مخزن خارج می‌شود و معمولاً به یک میدان زهکشی می‌رود. میدان زهکشی شبکه‌ای از لوله‌های سوراخ‌دار یا شکاف‌دار است که اجازه می‌دهد آب فاضلاب از مخزن سپتیک شما بدون ایجاد آلودگی به طور ایمن به داخل زمین نفوذ کند. septic tank شما به خودی خود زباله‌ها را تصفیه نمی‌کند، در عوض زباله‌ها را به سه لایه مختلف جدا می‌کند. فقط فاضلاب است که از مخزن سپتیک شما خارج می‌شود و به سمت میدان زهکشی می‌رود، اما مواد جامد دیگر در مخزن باقی می‌مانند.

در داخل مخزن سپتیک، مواد جامد در کف مخزن می‌نشینند، در حالی که مواد شناور مانند روغن، چربی و سایر مواد به بالای مایعات شناور می‌شوند. لجن تشکیل شده در کف مخزن تحت فرآیندی قرار می‌گیرد که به نام هضم بی‌هوازی شناخته می‌شود. این فرآیند هم حجم لجن و هم نیاز به تخلیه septic tank را کاهش می‌دهد. اگرچه فرآیند بی‌هوازی مقدار لجن را در یک تانک سپتیک کاهش می‌دهد، اما همچنان مهم است که مخزن در فواصل زمانی صحیح تخلیه شود تا از عبور لجن باقی‌مانده از مخزن جلوگیری شود.

اگر septic tank را تخلیه نکنیم چه اتفاقی میفتد؟

تخلیه نکردن septic tank به طور منظم می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. برای مثال، شستشوی توالت‌ها بیشتر طول می‌کشد، صدای غرغر در لوله‌های فاضلاب و حتی ممکن است لجن وارد خانه شما شود! همچنین می‌تواند به این معنی باشد که نوعی از زباله از مخزن سپتیک شما خارج می‌شود و به میدان زهکشی می‌رود، آن را مسدود می‌کند و زباله‌ها را مجبور می‌کند که در بالای زمین جمع شوند. عدم تخلیه septic tank نه تنها برای شما خبر بدی خواهد شود، بلکه برای محیط زیست نیز خبر بدی است، زیرا زباله‌ها می‌توانند آب‌های محلی را آلوده کنند.

چه زمانی باید septic tank خود را تخلیه کنیم؟

یک قانون کلی این است که شما باید سالی یک بار septic tank خود را تخلیه کنید. زمان تخلیه می‌تواند بسته به تعداد افراد در خانه و میزان زباله داخل مخزن متفاوت باشد. همچنین بستگی به این دارد که آیا اندازه septic tank شما برای مصارف روزانه شما مناسب است یا خیر!، برای مثال، اگر متراژ ملکی در طول زمان بزرگ‌تر شود، ممکن است septic tank برای مقابله با ضایعات اضافی افزایش حجم پیدا نکرده باشد. بنابراین، یک مخزن بزرگتر می‌تواند با فاصله طولانی‌تری نیاز به تخلیه داشته باشد، در حالی که یک مخزن کوچک‌تر یا ممکن است نیاز به تخلیه مکرر در طول سال داشته باشد. به طور کلی، اگر یک بار در سال کار می‌کنید، این مکان خوبی برای شروع است.

نحوه تخلیه septic tank چگونه است؟

حتی اگر سیستم septic tank سالمی داشته باشید که در آن سیستم میکروبی همانطور که باید کار می‌کند و سپتاژ (همه لایه‌های جمع آوری شده در septic tank) را می‌شکند و پساب را در یک میدان تخلیه خوب دفع می‌کند، با گذشت زمان مخزن پر از رسوب و لجن خواهد بود. به همین دلیل است که انجام پمپاژ منظم برای تخلیه septic tank بسیار مهم است. همیشه بهترین کار این است که مخزن خود را پمپ کنید. برای اینکه بدانید چه زمانی به این نقاط عطف می‌رسد باید هوشیار باشید تا بتوانید در زمان مناسب اقدام کنید.

مناسب‌ترین دوره برای بررسی سطح septic tank، حدود یک سال است. بازرسی معمولی شامل اندازه گیری سطوح کف و لجن، بررسی کارکرد مکانیزم‌ها و لوله‌ها و اینکه میدان زهکشی به طور موثر پساب را فیلتر می‌کند، خواهند بود. یک سیستم مخزن سپتیک با اندازه متوسط باید در فواصل زمانی بین یک تا سه سال پمپاژ شود. پمپاژ septic tank معمولاً شامل تمیز کردن کامل مخزن برای از بین بردن کل زباله، لجن و پساب است.

برخی از افراد که نمی‌خواهند مخزن را به طور منظم پمپ کنند، به خرید محصولاتی متوسل شده‌اند که ادعا می کنند لجن را تجزیه می‌کنند. با این حال، ادعاهای اکثر تولید کنندگان چنین محصولاتی اغلب به شدت اغراق آمیز است. برای مثال، افزودنی‌ها هیچ کاری برای افزایش واکنش‌های میکروبی در مخزن شما انجام نمی‌دهند و در بدترین حالت با اکوسیستم طبیعی موجود در مخزن، تجزیه زباله‌ها را دشوارتر می‌کنند. توصیه می‌شود که صاحبان خانه فقط باید برای تخلیه septic tank از روش پمپ کردن استفاده کنند.

کلام آخر

سیستم تصفیه سپتیک به گونه‌ای ساده ساخته شده‌اند که اکثر پساب‌های موجود از ملک به یک لوله منتهی می‌شود که به یک مخزن سپتیک در حیاط تخلیه می‌شود. این سیستم فاضلاب ماشین لباسشویی، سینک ظرفشویی، دوش و توالت را ترکیب می‌کند که همه آنها به مخزن سپتیک تخلیه می‌شوند. در مخزن، مخلوط زباله جامد و مایع شروع به تجزیه می‌کند.

سنگین‌ترین ماده‌ای که به نام لجن شناخته می‌شود، معمولاً در کف مخزن فرو می‌رود، در حالی که پروتئین‌ها، روغن‌ها و چربی‌های معروف به کف روی یک لایه میانی شناور می‌شوند که عمدتاً از آب خاکستری معروف به پساب تشکیل شده است. ترکیب همه این لایه‌ها سپتاژ نامیده می‌شود. اگر سپتیک تانک را تخلیه نکنید، سپتاژ از بالاترین لایه خود وارد منزل شما می‌شود. بنابراین تخلیه septic tank می‌تواند عاقلانه ‌ترین کار ممکن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب