راه‌های جلوگیری از یخ زدن مخزن ذخیره آب پلی‌ اتیلن

ایستاپلیمر / بلاگ / راه‌های جلوگیری از یخ زدن مخزن ذخیره آب پلی‌ اتیلن
جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی اتیلن

یکی از پرکاربردترین مخازن، مخزن پلی اتیلن است. این نوع مخزن به‌ دلیل ویژگی‌ها و مزایای بسیاری که دارد در صنایع گوناگونی از جمله کشاورزی، دامداری، باغداری، ساختمان‌سازی و … کاربرد فراوان دارد. از این مخازن در فصول گرم و سرد سال به منظور ذخیره‌سازی انواع مایعات از جمله آب استفاده می‌شود. حال موضوعی که حائز اهمیت فراوان قرار می‌گیرد راه‌های جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی‌ اتیلن است. به همین منظور ما در این مقاله به معرفی برخی از راه‌های جلوگیری از یخ زدن آب درون مخازن‌ پلی اتیلن پرداخته‌ایم.

منظور از یخ‌ زدگی مخزن چیست؟

همواره در فصول سرد سال، دمای هوای برخی از مناطق سردسیری کشور به زیر صفر درجه می‌رسد و این امر موجب یخ‌زدگی انواع مخازن آب مي‌شود. در این‌ مواقع هنگامی که سرمای هوا برای مدت زمان طولانی زیر صفر می‌ماند و همچنین مدت طولانی از مخازن استفاده نشده است، آب ساکن درون آن‌ها دچار یخ‌زدگی می‌شوند. با وجود آن‌که ‌که مخازن پلی اتیلن از مقاومت بالایی در برابر سرما برخوردارند اما در چنین شرایطی دچار یخ‌زدگی خواهند شد.

راه‌های جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی‌ اتيلن

مخزن پلی اتیلن همان‌طور که از اسم آن‌‌ها مشخص است از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شوند. این مخازن هنگامی که در سرمای زیاد قرار می‌گیرند، دچار شکنندگی و پارگی خواهند شد. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا بتوان از یخ زدن مخزن پلی اتیلن جلوگیری کرد. در زیر به برخی از مؤثرترین و رایج‌ترین راهکارهای جلوگیری از یخ زدگی مخازن اشاره شده است.

ذخیره دمای حاصل از تابش خورشید

یکی از مهم‌ترین و در عین حال ساده‌ترین راه‌های مؤثر در جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی‌ اتیلن، ذخیره انرژی تابشی نور خورشید است. به این صورت که از طریق به دام انداختن نور خورشید در داخل مخزن، مانع از یخ زدگی آن می‌شوند. این راهکار جزء کم هزینه‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های ممانعت از یخ‌زدگی مخازن است.

استفاده از مخازن با ظرفیتی بیشتر از حجم آب داخل آن

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی‌ اتیلن، استفاده از مخزنی با حجم بزرگ‌تر از آب درون مخزن است. زیرا مخازن با گنجایش حجم بیشتر در مقایسه با مخازن با ظرفیت حجم کمتر، به مدت زمان بیشتری برای یخ زدن نیاز دارند. از این‌رو هنگامی که مخزن دوباره آب‌گیری می‌شود، آب تازه نسبت به آب داخل مخزن، از دمای بالاتری برخوردار است و به مدت زمان بیشتری برای یخ زدگی نیاز دارد.

عایق‌بندی مخازن آب

یکی از راهکارهای اساسی و منطقی به منظور جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی‌ اتیلن، عایق‌بندی کردن مخازن است. به این صورت که با پوشاندن بدنه‌ی بیرونی مخزن، از هدر رفت گرمای درون مخزن جلوگیری می‌شود. در این روش باید به مراتب، دقت در عایق‌بندی کل بدنه مخزن صورت بگیرد. در صورتی که قسمتی از بدنه بدون عایق بماند نیز ممکن است مخزن دچار یخ‌زدگی شود. نکته قابل توجه در این روش این است که با گذشت زمان، عایق دچار استهلاک می‌شود و نیاز به تعویض دارد. برای این کار از عایق‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. از جمله این عایق‌ها می‌توان به پشم شیشه الیاف، یونولیت و … اشاره کرد.

استفاده از سیستم گرمایشی آب

کاربرد سیستم گرمایشی در داخل مخزن باعث می‌شود دمای آب بالاتر از نقطه انجماد باقی مانده و مخزن دچار یخ‌زدگی نشود. برای این کار می‌توان از یک آبگرمکن کوچک الکتریکی ساده که درون آب قرار می‌گیرد استفاده کرد. اگر از سیستم‌های گرمایشی پیچیده‌تر استفاده شود می‌توان آن‌ها را به دیواره‌های مخزن نیز متصل کرد. از این طریق فضای کل مخزن گرم شده و دمای داخل مخزن بالای صفر باقی می‌ماند.

جریان داشتن آب

یکی از عوامل مؤثر و کارآمد در جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی‌ اتیلن به جریان انداختن آب درون آن است. زیرا هنگامی که آب به جریان می‌افتد دمای آن بیشتر شده و این امر مانع از یخ زدن آن می‌شود. در فصول سرد سال بهتر است هر چند وقت یکبار، شیرهای خروجی و تخلیه مخزن را باز کرد تا آب درون آن به جریان بیفتد. نکته‌ای که در این‌جا قابل توجه است این که تخلیه آب باید به میزان کافی باشد تا بتواند دمای درون مخزن را افزایش دهد.

انتخاب مخزن با شکل مناسب

استفاده از مخازن با شکل‌های متفاوت در میزان یخ‌ زدن مخزن پلی‌ اتیلن تأثیر به سزایی دارد. مخازنی که قسمت بالایی آن‌ها مسطح است احتمال یخ‌زدگی بیشتری دارند. زیرا در هنگام بروز سرمای شدید و بارش باران و برف، آب بر روی قسمت بالایی مخزن باقی مانده و یخ می‌زند. این امر موجب کاهش آب درون مخزن شده و در نهایت‌ کل مخزن دچار یخ‌زدگی می‌شود. از این‌رو بهتر است در زمان خرید، مخزنی را انتخاب کنید که قسمت بالای آن گردتر و شیب بیشتری داشته باشد. از میان انواع مخازن پلی‌اتیلن، مخازن افقی و عمودی انتخاب بهتری به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی هستند.

کنترل و چک کردن مرتب لوله‌ها و سایر اتصالات مخزن

لوله‌ها و اتصالات بخشی از مخزن را تشکیل می‌دهند و هنگامی که دچار نشتی و سوراخی شوند باعث یخ زدگی در مخزن می‌شوند. بنابراین همواره باید اتصالات مخزن مورد کنترل و‌ چک‌شدن قرار بگیرند. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، لوله مورد نظر حتماً تعمیر یا در حد امکان تعویض گردد.

مدفون کردن مخزن

دفن کردن‌ مخازن در زیر خاک، یکی دیگر از راهکارهای مأثر در جلوگیری از یخ‌ زدن مخزن پلی‌ اتیلن است. برای این کار باید از مخازنی استفاده کرد که قابلیت دفن شدن را دارند. این مخازن به انواع مخازن دفنی شناخته شده‌اند و خریداران در هنگام خرید حتماً باید از فروشنده این مورد را بپرسند. در موارد اضطراری اگر نیاز به مدفون کردن مخزن معمولی باشد باید ابتدا آن‌ها را درون اتاقک‌های محافظ یا دیوارهایی تعبیه کرده سپس آن را مدفون کرد.

جمع‌بندی

یکی از مشکلاتی که همواره در فصول سرد سال در استفاده از مخازن پلی اتیلن به وجود می‌آید جلوگیری از یخ زدن مخزن پلی اتیلن است. به همین‌ منظور ما در این مقاله به معرفی برخی از مؤثرترین راه‌های ممانعت از یخ زدگی مخازن پلی اتیلن پرداختیم. از جمله این راهکارها می‌توان به عایق‌بندی مخزن آب، استفاده از مخازن با حجم و گنجایش بیشتر از آب داخل آن، کنترل اتصالات و لوله‌های مخزن، استفاده از مخازن با سطح گرد و شیب‌دار، به جریان انداختن آب درون مخزن و استفاده از سیستم‌های گرمایشی درون مخزن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب