تانکر آب فلزی یا پلاستیکی؛ مسئله این است!

ایستاپلیمر / بلاگ / تانکر آب فلزی یا پلاستیکی؛ مسئله این است!
مقایسه تانکر آب پلاستیکی و فلزی

آب اهمیت ویژه‌­ای در زندگی انسان­‌ها دارد و تامین و نگهداری آن از جمله کارهایی است که هر روزه بسیاری از افراد به دنبال روش مناسب آن هستند. نگهداری آب معمولا با چالش­‌های بسیاری همراه است. زیرا آب ساکن به سرعت دچار جلبک می‌­شود و سلامت آن از بین می‌­رود. مخزن آب در جنس­‌های متنوعی وارد بازار می‌­شوند تا شما با توجه به شرایط موجود، قادر به نگهداری آب سالم باشید. ما در این مقاله به بررسی دو نوع کلی تانکر آب فلزی و پلاستیکی و مزایا آن می‌­پردازیم. تا با مقایسه درست هر یک از آن­‌ها به شما در انتخاب نوع مناسب کمک کنیم.

آشنایی با تانکر آب فلزی و پلاستیکی

بهتر است قبل از مقایسه تانکر آب فلزی و پلاستیکی با ویژگی­‌های آن‌­ها آشنا شویم و با بررسی مزایا و معایب هر یک، به شناخت بیشتر آن بپردازیم.

تانکر فلزی

تانکر اب فلزی

مخازن فلزی به مخازنی از جنس فولاد، استیل یا گالوانیزه گفته می‌­شود که می‌­توان از آن­‌ها برای نگهداری آب، سوخت، الکل و… استفاده کرد. مخزن گالوانیزه، مخزن فلزی مناسب نگهداری آب است که نسبت به سایر مخازن فلزی مقاومت بیشتری در برابر آب دارد. این نوع تانکر با توجه به شرایط و محل نصب در شکل­های متفاوت عمودی، افقی، هوایی و… ساخته می‌­شوند تا همه مصرف کنندگان قادر به استفاده از آن باشند. تانکرهای فلزی اغلب با مقاومت بیشتر از تانکر پلاستیکی از قیمت بالایی برخوردار هستند.

مزایای تانکر فلزی

مقاومت بالا این نوع مخزن باعث شده است که این محصول در برابر ضربات اجسام تیز و برنده آسیبی نبیند. مخزن­‌های از جنس فلز قابلیت تولید در حجم و سایز مختلف دارند و به نوعی مشتری می­‌تواند مخزن­‌های سفارشی در حجم مورد نظر تهیه کند. در شرایط خاص مکانی یا هنگامی که حجم مخزن بزرگ باشد، این نوع مخازن در محل نصب ساخته می­‌شوند. در این صورت به هنگام نصب مخزن در محل مورد نظر چالشی به وجود نمی‌­آید.

معایب تانکر فلزی

مخازن فلزی به دلیل وزن بالا به سختی جابه‌­جا می‌­شوند. به همین دلیل حمل و نصب این نوع مخزن به تجهیزات پیشرفته نیاز دارد. همچنین فلز در برابر اسیدهای خورنده مقاومت کافی ندارد و دچار خوردگی می­‌شود. در چنین شرایطی زنگ زدگی احتمالی مخزن می‌­تواند باعث از بین رفتن سلامت آب شود.

تانکر آب پلاستیکی

تانکر اب پلاستیکی

تانکر­های پلاستیکی از مواد اولیه پلی اتیلنی تهیه می‌­شوند که بر اساس این متریال برای نگهداری و ذخیره سازی آب و مواد سازگار با آن مناسب هستند. این نوع تانکر از تنوع گسترده­ای برخوردار است و در صنایع مختلفی چون ساختمان سازی، کشاورزی و… کاربرد دارد. تانکر پلاستیکی هم مانند نمونه قبل در مدل­‌های متفاوت افقی، عمودی، مکعبی، زیر پل‌ه­ای و… عرضه می‌­شود تا پاسخگو نیاز مصرف کنندگان در شرایط مختلف باشد.

مزایا تانکر پلاستیکی

تانکر­های پلاستیکی امروزه به تعداد زیادی تولید می­‌شوند که از مزیت­‌های آن دسترسی آسان به­ این نوع تانکر در شهرها و نواحی مختلف است. همچنین جنس تانکر پلاستیکی نسبت به نمونه قبل، باعث مقرون به صرفه بودن این نوع تانکر شده است و قیمت پایین‌­تری دارد. تانکر پلاستیکی به دلیل وزن سبک به راحتی حمل می­‌شود و تجهیزات آن با ابزار معمولی قابل نصب هستند. این نوع تانکر به دلیل بدنه پلاستیکی خود در برابر مواد خورنده مقاوم هستند و دچار خوردگی نمی‌­شوند. برخی مدل­‌های این تانکر از ویژگی­ مقاومت در برابر اشعه  UV برخوردار هستند که کمک زیادی به حفظ سلامت آب و افزایش طول عمر تانکر می­‌کند.

معایب تانکر پلاستیکی

از معایب این نوع تانکر می‌­توان به آسیب پذیری آن اشاره کرد. تانکر پلاستیکی در برابر ضربات محکم دچار شکستگی می­‌شود و نور خورشید می‌­توانید از مقاومت پلی اتیلن بکاهد. البته این مشکل با استفاده از افزودنی‌­های آنتی یووی قابل حل است و امروزه اغلب تانکرهای پلاستیکی در برابر اشعه UV مقاوم هستند.

مقایسه تانکر آب فلزی و پلاستیکی

حال که با تانکر فلزی و پلاستیکی آشنا شده اید، در پاسخ به سوال تانکر فلزی بهتر است یا پلاستیکی به بررسی فاکتورهای زیر می­‌پردازیم.

طول عمر

تانکر پلاستیکی معمولا طول عمری بین 15 تا 25 سال دارد که این مقدار وابسته به برند و افزودنی­‌های موجود در پلیمر آن مشخص می­‌شود. به طور کلی تانکرهای پلاستیکی برای شرایط با فشار جوی، مناسب هستند و در صورت برخورد ضربات مکانیکی دچار شکستگی و آسیب می­‌شوند. اما تانکر فلزی در برابر ضربات اجسام تیز و برنده مقاومت بیشتری دارد و معمولا طول عمر آن به 25 سال می‌­رسد. این در صورتی است که در مراحل تولید آن درز­ها به درستی جوش خورده باشند و روکش آن آسیب ندیده باشد. همچنین تانکر فلزی در برابر آب شور یا کلردار ممکن است دچار خوردگی شود. بنابراین باید از تانکر فلزی برای نگهداری آب تصفیه شده استفاده کنید تا دچار زنگ زدگی نشود.

کیفیت آب

مخازن پلاستیکی نگهداری آب از موادی با تایید کیفیت غذایی ساخته شده‌اند که مانع از کثیف شدن آب در مدت طولانی می­‌شود. نوع سه لایه این تانکرها با برخورداری از خاصیت آنتی یووی مانع از رشد باکتری و جلبک درون آب می­‌شوند. منبع فلزی هم اگر به صورت ضد زنگ تولید شود و در صورتی که پیچ­‌ها هم از کیفیت بالا برخوردار باشند، می­‌تواند آب سالم نگهداری کند. همچنین مخزن­‌های فلزی نور خورشید را منعکس می‌­کنند و مانع از رشد جلبک درون مخزن می­‌شوند. وجود پیچ و پرچ درون تانکر و احتمال زنگ زدگی آن، همچنان می‌­تواند تهدیدی برای سلامت آب آشامیدنی باشد. بنابراین به هنگام تهیه این نوع تانکر از کیفیت این تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

رنگ و طرح

روند قالب گیری تانکر پلاستیکی امکان تولید این نوع تانکر در شکل­‌های مختلف با توجه به شرایط موجود را می­‌دهد. به طور مثال مخازن پلاستیکی زیر پله­‌ای، آسانرو، بیضی، مکعبی، نیسانی و… هر کدام برای فضایی خاص و محدود طراحی شده‌اند. همچنین در کنار این فرم­‌ها، تانکر پلاستیکی امکان تولید در طیف وسیعی از رنگ­‌ها را دارد. در صورتی که مخازن آب فلزی معمولا به حالت عمودی و افقی و به صورت مکعبی یا قیفی تولید می‌شوند و برای رنگ کردن آن از رنگ اپوکسی در پوشش نهایی استفاده می­‌کنند.

ظرفیت

مخازن پلی اتیلنی معمولا در ظرفیت‌­های پایین بین 100 تا 30000 لیتر تولید می­‌شوند که توانایی ذخیره 50000 گالن آب را دارند. اما تانکر فلزی قابلیت تولید در ظرفیت‌­های بالاتر را هم دارد و می­‌توان برای تولید آن در حجم‌­های بالا از روش تولید در محل نصب استفاده کرد.

جمع بندی

تانکر آب فلزی و پلاستیکی دو نوع پرمصرف از مخازن نگهداری آب هستند که هر کدام وابسته به جنس از ویژگی‌­های متفاوت برخوردار هستند. ما در این مقاله به طور کامل با این تانکرها و خصوصیاتشان آشنا شدیم. مقاومت زیاد تانکر فلزی و ظرفیت بالا نگهداری آب در این تانکر و همچنین وزن سبک تانکر پلاستیکی در کنار قیمت پایین، انتخاب را دشوار کرده است. مقایسه­‌های صورت گرفته در این مقاله در کنار شرایط موجود، می‌­تواند به شما در انتخاب نوع بهتر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب