معرفی انواع مخازن قابل دفن

ایستاپلیمر / بلاگ / معرفی انواع مخازن قابل دفن
مخزن قابل دفن

امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها و همچنین محل زندگی افراد، از مخازن نگهداری سیالات و آب آشامیدنی در حجم‌های متفاوت استفاده می‌شود. این مخازن با نگهداری مایعات در شرایطی استاندارد، ضمن محافظت از سلامت آن، نیاز مصرف کنندگان را نیز برآورده می‌سازند. در بعضی مواقع وابسته به شرایط نیاز است که این مخازن در زیر زمین دفن و نگهداری شوند که در این حالت، به طراحی بدنی قوی‌تر نیاز دارند. بنابراین شرکت‌های تولید کننده مخازن، محصولی تحت عنوان مخازن دفنی یا قابل دفن وارد بازار کرده اند. همراه ما باشید تا در این مقاله به طور کامل با این نوع مخزن و ویژگی‌های آن آشنا شویم.

انواع مخازن قابل دفن

مخازن قابل دفن در زیر زمین با توجه به جنس و اشکال آن در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند که ما آن‌ها را به شرح زیر می شناسیم.

  • مخازن بتنی دفنی
  • مخازن پلی اتیلن مدولار دفنی
  • مخازن پلی اتیلن دوجداره دفنی
  • مخازن پلی اتیلن کاروگیت
  • مخازن عمودی و افقی
  • مخازن مخروطی
  • مخازن دو و سه لایه

جنس مخزن تاثیر زیادی بر ویژگی‌های آن دارد و تعیین کننده مقاومت و نوع مواد نگهداری شده در آن است. شکل مخزن نیز به شما این امکان را می‌دهد تا با توجه به شرایط محیطی و نیاز خود، مخزنی با کارایی بهتر خریداری کنید. همراه ما باشید تا با شناسایی ویژگی‌های هر یک و در نظر گرفتن نیازتان ، نسبت به انتخاب مخزن دلخواه اقدام کنید.

ویژگی‌های مخزن دفنی پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن در نگاه اول باید از مقاومت کافی در برابر فشار خاک برخوردار باشند تا در صورت دفن دچار آسیب نشوند. این نوع مخزن با برخورداری از طراحی خاص، قابلیت دفن تا 12 متر را دارد و به دلیل وزن سبک، به راحتی نصب می‌شود. مخازن قابل دفن پلی اتیلن به صورت مدولار یا چند تکه هم ساخته می شوند که با برخورداری از ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر اسید و باز و همچنین مواد اولیه با گرید غذایی، جایگزین مناسبی برای مخازن استیل هستند. پلی اتیلن قابلیت نگهداری از انواع باز و اسید را دارد. بنابراین عدم واکنش آن با مواد شیمیایی باعث می‌شود که برای نگهداری گستره وسیعی از سیالات کاربرد داشته باشد. این نوع مخازن می‌توانند به عنوان مخزن ذخیره آب، سپتیک تانک و مخازن سیستم تصفیه فاضلاب در زیر زمین دفن شده و به شما در نگهداری سیالات و تصفیه فاضلاب کمک کند. مخازن پلی اتیلن دفنی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که شما امکان تغییر محل نصب را داشته باشید. به همین دلیل نگران جابه‌جایی و تغییر محل خود نباشید. تنها کافی است که محلول درون مخزن و اطراف آن را تخلیه کرده و نسبت به جابه‌جایی آن اقدام کنید.

مخزن پلی اتیلن دفنی مدولار

این مخازن پلی اتیلن از پنل‌های زیادی تشکیل شده‌اند که با کم و زیاد شدن آن، می‌توان ظرفیت مخزن را تغییر داد. در مخازن معمولی پس از ساخت مخزن، امکان افزایش ظرفیت وجود ندارد. در حالی که در مخازن مدولار می‌توان با اضافه کردن پنل، ظرفیت آن را افزایش داد. گاهی برای نصب مخازن دفنی نیاز است که از مسیرهایی با دهانه باریک عبور کرد. در این صورت استفاده از مخازن قابل دفن مدولار با پنل‌های نازک، به شما امکان عبور از هر فضایی را می‌دهد. استفاده از پنل در مخازن قابل دفن باعث می‌شود که در صورت ایجاد آسیب به مخزن، تنها همان پنل نیاز به تعمیر پیدا کند و در کوتاه‌ترین زمان آسیب ایجاد شده برطرف می‌شود.

مزایا مخزن پلی اتیلن دفنی

مخزن پلی اتیلن دفنی از دو نوع پلی اتیلن سنگین HDPE100 و HDPE80 تهیه می‌شوند که به ترتیب به نام‌های کاروگیت و دوجداره شناخته می‌شوند. هر کدام از این مخازن قابل دفن از مزایایی برخوردار هستند که ما آن‌ها را به شرح زیر بررسی می‌کنیم.

  • بدنه تقویت شده و مستحکم
  • امکان نصب چندباره
  • جابه‌جایی و نصب آسان
  • وجود منهول در ابعاد مختلف برای دسترسی آسان به تمام نقاط مخزن
  • امکان افزایش حجم و جایگزینی ماژول
  • عدم نیاز به پمپ برای رساندن آب یا فاضلاب به مخزن
  • عدم وجود محدودیت در طراحی ورودی، خروجی و…
  • امکان ساخت مخزن با توجه به شرایط محل نصب، مانند عمق، تراکم، نوع خاک و…

این مخزن به گونه‌ای طراحی شده است که مانند یک مخزن عادی عمل کند و خطری برای مایع ذخیره شده در آن وجود نداشته باشد. معمولا برای استخراج مواد درون مخزن دفنی از پمپ استفاده می‌شود که قدرت آن با توجه به عمق دفن و دبی مشخص می‌شود.

مقایسه مخزن پلی اتیلن و مخزن بتنی

پیش از تولید مخازن پلی اتیلن، مخازن بتنی کاربرد گسترده‌ای برای نگهداری سیالات در زیر زمین داشتند. زیرا بتن نسبت به سایر مواد مقاومت بالاتری در برابر فشار ناشی از خاک و تراکم آن داشت. اما با تولید مخازن پلی اتیلن دوجداره، استفاده از مخزن بتنی کاهش یافت و این نوع مخازن پلاستیکی جایگزین شدند. مخازن قابل دفن باید ظرفیتی مطابق با نیاز داشته باشند تا در مدت زمان کافی در زیر زمین قرار گیرند. مخزن پلی اتیلن در ظرفیت‌های گسترده و در مدت زمان سریعتر تولید می‌شود که کم هزینه‌تر از مخازن بتنی است. همچنین مخازن قابل دفن پلی اتیلن از سیستم آماده برخوردار هستند که فرآیند ساخت در کارخانه را با سرعت بیشتری همراه می‌کنند. مخازن بتنی و پلی اتیلن هر دو قابلیت نصب در زیر زمین را دارند. اما مخزن بتنی همواره با مشکل نشت و عدم آب بندی کامل همراه است و قابلیت نصب دوباره ندارد. در صورتی که مخازن پلی اتیلن را می‌توان جابه‌جا کرده و دوباره نصب نمود. مخازن پلی اتیلن با بهره گیری از مواد اولیه باکیفیت و آنتی یووی، ماندگاری بیشتری در برابر شرایط مختلف دارند. در حالی که مخازن بتنی با گذشت زمان دچار ترک می‌شوند. در کنار تمام این موارد هزینه نگهداری مخازن بتنی بسیار بیشتر از مخازن پلی اتیلن است و باید هزینه‌های تعمیر آن هم در نظر داشته باشید.

جمع بندی

مخازن قابل دفن در انواع مختلف جنس و شکل وارد بازار می شوند که ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌های هر یک پرداختیم. یکی از مدل‌های پرمصرف این مخازن، مخزن پلی اتیلن دفنی است که خود در انواع متنوعی عرضه می‌شود. پلی اتیلن به دلیل مقاومت در برابر اسید و باز به شما امکان نگهداری گستره وسیعی از سیالات را می‌دهد. همچنین وزن سبک این مخزن در کنار مقاومت بالا و امکان نصب مجدد، آن را جایگزین مناسبی برای سایر مخازن کرده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود بعد از بررسی دقیق محل نصب و نیاز خود در نگهداری سیالات، از مشاوران فروش شرکت‌های مختلف مشورت بگیرید و محصول برتر را شناسایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب