آشنایی با روش ساخت دریچه‌های منهول

ایستاپلیمر / بلاگ / آشنایی با روش ساخت دریچه‌های منهول
ساخت دریچه منهول

ممکن است بسیاری از انسان‌ها با برآمدگی‌های دایره‌ای شکل سطح خیابان برخورد داشته و از روی آن رد شده باشند. این برآمدگی همان دریچه‌هایی هستند که از سقوط انسان و ماشین به فضای خالی زیر آن جلوگیری می‌کنند. این دریچه‌ها نوعی پوشش برای کانال‌های دسترسی به تاسیسات زیرزمینی هستند که در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم روش ساخت دریچه‌های منهول را بررسی کنیم. پس همراه ما باشید تا با انواع این دریچه و خصوصیات آن آشنا شوید.

manhole valve چیست؟

معمولا تاسیسات مخابرات، آب و فاضلاب و… که در زیر زمین اجرا شده‌ اند، برای دسترسی و کنترل سیستم به فضایی برای رفت و آمد نیاز دارند. بنابراین کانالی از زیر زمین به سمت سطح آن حفر می‌شود تا در صورت بروز مشکل بتوان به تاسیسات  دسترسی پیدا کرد. این کانال ها برای جلوگیری از آسیب به ماشین‌ها و عابر با درهای مخصوصی به نام دریچه منهول پوشانده می‌شوند. این دریچه معمولا قطری نزدیک به 60سانتی‌متر دارد و وابسته به محل استفاده از آن در جنس‌های مختلفی چون کامپوزیت، چدن، بتن و… عرضه می‌شود. استفاده از این دریچه به مدیریت بحران در مواقع بلایای طبیعی و همچنین جمع آوری آب گرفتگی و انتقال آن به کانال زیرزمینی کمک می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که این دریچه‌ها مزایا زیادی به همراه دارد و از بسیاری از خطرات و آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

انواع manhole valve

روش ساخت این دریچه‌ها با توجه به نوع دریچه و جنس آن به مواد اولیه و افزودنی‌های متفاوت نیاز دارد. بنابراین بهتر است در ابتدا با انواع این دریچه‌ها و خصوصیات هر یک آشنا شوید.

  • دریچه بتنی: در ساخت این دریچه از فلز به عنوان چارچوب و از بتن به همراه الیاف پلیمری به عنوان بدنه دریچه استفاده می‌شود. این نوع دریچه وزن بالایی دارد و استفاده از افزودنی‌های چون الیاف پلیمری باعث افزایش مقاومت کششی و عدم خوردگی، ایجاد ترک و… می‌شود.
  • دریچه چدنی: دریچه چدنی نسبت به نمونه قبلی از مقاومت بالاتری برخوردار است و همچنین کیفیت خود را در گذر زمان از دست نمی‌دهد. قیمت فلزاتی چون چدن در بازار امروزه بسیار افزایش یافته است. به همین دلیل تولید دریچه از این جنس هزینه بالایی دارد و احتمال دزدیده شدن آن هم زیاد است.
  • دریچه کامپوزیت: این نوع دریچه از پلاستیک فشرده شده تهیه می‌شود که وزن بسیار کمی دارد. همچنین این پلاستیک فشرده در برابر فشار مقاومت بالایی دارد و دوام آن زیاد است. دریچه کامپوزیت مدت زمانی زیادی نیست که در بازار موجود شده است، اما به دلیل مزایا بالا، جایگزین بسیاری از مدل‌های دریچه می‌شود.
  • دریچه پلی اتیلن: دریچه‌های پلی اتیلنی از مقاومت بالایی برخوردار نیستند. به همین دلیل نمی‌توان از این نوع دریچه برای مکان‌های پر تردد استفاده کرد. معمولا دریچه پلی اتیلنی برای درب کنتور آب و فاضلاب خانگی کاربرد دارد.

به طور کلی شما باید برای انتخاب دریچه به شرایط محیط توجه کنید و با در نظر گرفتن میزان تردد و ماشین‌های عبوری از آن مکان، دریچه‌ای با مقاومت کافی تهیه کنید.

روش ساخت دریچه‌ها

این دریچه‌ها وابسته به کاربرد و میزان استحکام مورد نیاز در جنس‌های گوناگونی وارد بازار می‌شوند. بنابراین برای ساخت دریچه می‌توان از گستره وسیعی مواد اولیه استفاده کرد. امروزه تولیدکنندگان زیادی در این صنعت فعالیت می‌کنند که از روش‌های تولید متفاوتی برای تهیه دریچه استفاده می‌کنند. اما می‌توان گفت که اغلب تولیدکنندگان با طی مراحل زیر دریچه را تولید می‌کنند.

  1. ابتدا محصول تولیدی با توجه به بازار هدف شناسایی می‌شود تا با توجه به آن، مواد اولیه به میزان مشخص تهیه شود.
  2. هر محصول انتخابی از مشخصات فیزیکی و ظاهری متفاوتی برخوردار است که باید اندازه آن و جزئیات قسمت‌های مختلف به طور کلی محاسبه شوند.
  3. سپس با در نظر گرفتن مواد اولیه و مشخصات محاسبه شده، قالب‌های مورد نیاز با استفاده از آلومینیوم و چوب به شکل‌های مربع، مستطیل، دایره و… طراحی می‌شوند.
  4. حال در این مرحله مواد اولیه به آلیاژ مذاب تبدیل می‌شود و به درون قالب‌های طراحی شده، ریخته می‌شود.
  5. بعد از اینکه مواد به طور کامل درون قالب قرار گرفت، آن‌ها در دما مشخص قرار می‌دهند تا مواد مذاب خنک شده و شکل بگیرند. بعد از اینکه مواد خشک شد، آن را از قالب جدا می‌کنند.
  6. در این قسمت برای افزایش مقاومت دریچه از فرایند فشرده سازی استفاده می‌شود. در این فرایند دریچه درون جعبه فلاسک پر شده با شن قرار می‌گیرد و با وزن شن فشرده سازی می‌شود.
  7. دریچه در این مرحله آماده شده است. اما باید قبل از عرضه به بازار، کیفیت آن کنترل شود. به همین دلیل، دریچه‌های تولیدی به محیط آزمایشگاهی انتقال می‌یابند و بعد از ارزیابی و اطمینان از استانداردها، وارد بازار می‌شوند.

زمانی که تمام مراحل نام برده شده به درستی و با کیفیت بالا انجام شود، محصول تولیدی از استانداردهای کافی جهت استفاده در مکان‌ها مختلف برخوردار خواهد بود.

انواع روش ساخت دریچه‌های منهول

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تولیدکنندگان دریچه از روش‌های مختلفی برای تولید این محصول استفاده می‌کنند که ما آن‌ها را به شرح زیر می‌شناسیم.

روش BMC

 در این روش تمامی مراحل نام برده شده در قسمت قبلی انجام می‌شود. تنها تفاوت روش BMC با روش‌های دیگر، حالت مواد اولیه در مرحله قرارگیری در قالب است. مواد اولیه به حالت خمیری درون قالب طراحی شده قرار می‌گیرند. سپس تقویت کننده‌هایی با طول 10 تا 15 میلی‌متر به آن افزوده می‌شود. دریچه‌های منهول نیمه ترافیکی و غیرترافیکی از این روش تهیه می‌شوند.

روش SMC

مواد اولیه در این روش به صورت ورقه‌ای هستند و همراه با تقویت کننده‌هایی چون شیشه و کربن در داخل قالب قرار می‌گیرند.

معمولا این تقویت کننده‌ها با طولی حدود 30 تا 60 میلی‌متر در دمای مشخص و با اعمال فشار همراه با مواد اولیه پخته می‌شوند. در نتیجه دریچه‌ با ترکیبی از ویژگی‌های مواد اولیه ورقه‌ای و قالب خواهیم داشت. این روش برای تهیه دریچه‌ ترافیکی کاربرد دارد.

روش FRP

در این روش ساخت دریچه‌های منهول، مواد اولیه پلی استر غیر اشباع به همراه تقویت کننده‌ها و همچنین افزودنی‌های دیگر چون کوارتز در قسمت‌های مختلف قالب پخش می‌شوند. سپس این مواد در دمای معین، تحت فشار قرار گرفته و شکل می‌گیرند.

جمع بندی

manhole valve یکی از تجهیزات ضروری برای پوشاندن چاه منهول است که باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل امروزه با توجه به شرایط محیطی و میزان تردد، این دریچه‌ها در انواع مختلف شکل و جنس وارد بازار می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که دریچه‌های منهول طی مراحل محاسبه مشخصات اولیه محصول، طراحی قالب، قالب گیری، خنک سازی، فشرده سازی و کنترل کیفیتی تولید می‌شوند. ما در این مقاله به بررسی تمامی روش ساخت دریچه‌های منهول و ویژگی انواع آن پرداختیم  تا شما عزیزان نسبت به تهیه نوع مناسب این محصول آگاهی یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب